måndag 5 augusti 2019

Vad du ska göra om du vinner lotteriet

När du vinner lotteriet kommer alla att ljuga för dig. Utom jag. Här är vad du ska göra. Idag ska jag lära dig vad du ska göra om du någonsin vinner lotteriet, ett massivt arv eller någon annan enorm infusion av kontanter. 1/3 av lotterivinnarna går i konkurs och jag blir förbannad om jag ska låta det hända dig. Så bara lyssna och gör vad jag säger, snälla. 
  

REGEL 1: Håll käften

Håll käften just nu, på allvar. Berätta inte för någon. Berätta inte för din chef, din högljudda kusin med mustaschen eller ens dina barn. Du kan berätta för en person: din make. Och berätta det här för maken: håll käften. Detta är ditt nya motto för de kommande 6 månaderna. Lottovinnaren Mavis
Wanczyk (som vann Powerball 758,7 miljoner) följde inte detta råd och beslutade att berätta för sin chef, pressen och därmed hela världen. Omedelbart efter kom slumpmässiga människor ut från träslöjden och polisen har varit tvungen att titta på hennes hus. Här är de läskigaste människorna som kommer att försöka hitta dig i fallande ordning: 

  • Kidnappare som kommer att hålla dig för lösen 
  • Bedrägerisnubben "rikedomshanterare" som kommer att blöda dig torr 
  • Svensson, som vill att du ska investera i hans dumma idé för en bar 

GÖR INTE DET. Du kan alltid välja att avslöja din nya rikedom senare när du har ställt rätt försiktighetsåtgärder. Men när anden är ur flaskan kan du aldrig sätta tillbaka den. Var tyst och berätta inte för någon just nu.



REGEL 2: Du har två nya bästa vänner: din advokat och din ekonomiska rådgivare

Jag förstår, du har ingen advokat. Men nu har du. Du ringer upp den största, mest exklusiva advokatbyrån i landet (bara googla "högst betalda advokatbyrå") och säger till dem att du vill att en advokat ska hjälpa till med skatter och förtroenden. När de frågar varför, berätta för dem "Jag har nyligen fått in lite pengar och jag vill att någon ska samordna mina frågor." De kommer att debitera dig 5000 eller 6000 kr / timme. Betala det glatt. 

Den här advokaten är nu din kanal med omvärlden. Vem tar kontakt med lotteriet för att berätta om den vinnande biljetten? Inte du (se regel nr 1). Din advokat kommer att hantera det. Vem gör de utcheckningen till? Är det till dig? I helvete heller. Din advokat kommer att skapa ett anonymt förtroende åt dig. 

Din andra nya bästa vän är din finansiella rådgivare. Med tanke på att jag hatar de flesta finansiella rådgivare och de flesta av er inte behöver en, kan det tyckas ovanligt. Men du har precis fått miljoner kronor ur det blå. Det är värt några tusen kronor att få det konfigurerat. Hitta en professionell och finansiell rådgivare med avgift som kan vägleda dig under de närmaste månaderna för installation av dina nya finansiella system.

Det enda du vill leta efter, är tecknet att du har valt en säljare, inte en riktig rådgivare. Tecknet är om de tar en procentandel av dina tillgångar. Registrera INTE med någon knasig rikedomsrådgivare som gulligt pratar dig med en vacker brittisk accent.



REGEL 3: Ändra inte någonting (med tre undantag)

Du känner till alla filmerna om hur en grupp brottslingar slipper undan med ett bankrån, men en idiot får hela besättningen fångad eftersom han går ut nästa dag och köper en päls och en bil på 2 miljoner kronor? Gör inte det. Under 6 månader ska du inte ändra någonting. Ingen ny bil, inga extravaganta resor, sluta inte ditt jobb. Din advokat och ekonomirådgivare hjälper dig istället. Detta faller under råd som alla säger men ingen tar: När någon dör eller om du får en enorm mängd plötsliga pengar, ändra inte någonting på 6 månader. Om du verkligen behöver sluta ditt jobb, när folk frågar vad du gör nu, är din replik "jag konsulterar." Men om du var en kassör vid 7-11 är jag inte säker på om människor kommer att tro att du är en konsult. Hur som helst, ditt samtal. Jag vet att de flesta av er inte följer detta råd, så jag kom med en lista över acceptabla saker att spendera pengar på: 


  1. Extra avokado på Subway 
  2. En perfekt stekt oxfilé på AG
  3. Investera genom till exempel Avanza (OBS. bör ta hjälp av någon innan om du inte är särskilt insatt ännu.)

Efter 6 månader? Spendera i alla fall inte allt på ett ställe.



Om du inte har vunnit lotteriet (ännu ...)

Låt mig vara ärlig, 99.999999% av er som läser detta just nu har inte och kommer aldrig att vinna lotteriet. Men lyckligtvis är att vinna lotteri inte det enda sättet att tjäna mycket pengar. 

Om du vill leva ett rikt liv kan du bygga det för dig själv - med mycket bättre odds än Powerball. 

Med hjälp utav aktier, mycket kunskap om privatekonomi kan även den okunniga gemene man bygga upp en förmögenhet. Det enda som krävs är lite tålamod.

Jag handlar aktier via Avanza, som enligt mig är den överlägset bästa handelsplattformen.
Tryck här och kom igång redan idag, det tar bara tre minuter!

Följ mig här på bloggen så ska vi uppnå våra individuella finansiella mål tillsammans!


* Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar